مارس 29, 2024

دانلود کارتون کم حجم – دانلود انیمیشن کم حجم

دانلود فیلم و کارتون کم حجم و با کیفیت در سایت دانلود کارتون کم حجم

کاشی کار حرفه ای

کاشی کار

روح زیبای طلب انسان همواره در پی کمال بوده است . شاید فقدان بهشتی که انسانها از آن محروم شده اند آنها را وادار کرده که در ذهن خود بهشتی بسازند . بشر از ابتدا میل داشت محیط زندگی خود را زیبا سازد، نقاشی بر دیواره غارها گواه این مدعاست . نقاشی کردن دیوارها در کنار گچ بری های زیبا همچنان ادامه داشت . اما اقلیم ایران با نقاشی سازگار نیست پس صنعت گران خلاق و هنرمند ایرانی به خلق هنری پرداختند، که دوام بیشتری داشته باشد . این هنر بی بدیل کاشی کاری نام داشت که قدمت آن به هزاره ی دوم پیش از میلاد می رسد .

این هنر ایرانی در پرتو تمدن اسلامی اوج و شکوفایی خود را در سایه دستان هنرمند کاشی کار ایرانی طی کرد . گستره ی آن از آسیای میانه تا شمال اسپانیا کشیده شده است، و همچنان پا برجا و درخشان بر تارک هنر ایران می درخشد .

بعد از شکست ایرانیان از اعراب مسلمان این هنر زیبا شکل تازه ای به خود گرفت، ایرانیان تازه مسلمان میل پیدا کردند که اماکن مقدسه ی خود را به هنر کاشی کاری مزین کنند . پس دوران اسلامی دوره شکوفایی هنر کاشی کاری می باشد . در اوایل دوره تیموریان این هنر شکل تازه ای به خود گرفت، کاشی فیروزه ای در بدنه ی مناره ها و گنبدهای مکان های مختلف بکار رفته است ،گرچه این بناها امروزه در خارج از مرزهای ایران قرار گرفته اند ، ولی همواره این مخلوق دست هنرمندان ایرانی مایه مباهات مردم این مرز و بوم است . نمونه ی این نوع کاشی کاری در بنای آرامگاه تیمور و مسجد جامع هرات بر جای مانده است، و نمونه هایی نیز از دوره ی سلجوقی باقی مانده است .

در ابتدا کاشی کاری به صورت معقلی بود ،که جنس این گروه ازکاشی ها قلیایی است . نقش معقلی که پایه ی آن نقش زیر و رو است، در دوره ی صفویه این نقش به صورت مستقل نمود پیدا کرد و با ادغام خط کوفی نوع جدیدی از هنر کاشی کاری را عرضه کردند،که به زیبایی در جان بناها نشستند و به خط معقلی مشهور شد .

اوج شکوفایی این هنر کاشی معرق است، که عرصه ی هنرنمایی کاشی کارها و استادکاران قرار گرفت . کاشی معرق از اشکال هندسی گوناگون ساخته می شود و تشکیل یک طرح واحد را می دهد . به صورتی که این طرح ها را در کنار هم می چیدند و به آن دوغاب گچ می دادند تا محکم شود، بعد آن را در بدنه ی بنا قرار می دادند . بناهای زیادی از این نوع کاشی کاری در معماری ایران وجود دارد . نمود این هنر بی بدیل در بناهایی مانند بقعه ی شیخ صفی الدین اردبیلی، مسجد شیخ لطف الله اصفهان، بنای هارون ولایت در اصفهان را می شود مشاهده کرد . بیشتر بینندگان و صاحب نظران مسجد شیخ لطف الله را شاهکار این نوع کاشی کاری می دانند، اما محققی مانند آرتور پوپ عقیده دارد که درخشش فیروزه ای بنای هارون ولایت را در هیچ کجا مشاهده نکرده است . بی شک بقعه ی شیخ صفی یکی از آثار ارزشمند کاشی کاری دوره ی اسلامی است . جا دارد در این مقام به معرفی نوع دیگری از کاشی کاری بپردازیم .

کاشی معرق علاوه بر زیبایی و دوامی که دارد سختی هایی را نیز به دنبال داشت ،که هنرمندان را بیش از پیش درگیر نقوش هندسی می کرد، ساخت و تراش این نوع کاشی بسیار مشکل بود ، هزینه اقتصادی و علل سیاسی که همانا باعث رونق و افول هر هنری بود در این امر دخیل شد . هر چند که آثار بازمانده از این نوع کاشی کاری هنوز بعد از ششصد سال همچنان درخشان و زیباست،اما هر هنر نیز دوره و زمان خود را دارد و مشکلات باعث می شود که اختراعات جدید روی کار بیایید . هنرمندان چیره دست ایران زمین خالق نوعی از کاشی شدند، که به کاشی هفت رنگ معروف است . در این نوع که درجه ی پخت آن کمتر از کاشی معرق است،چه ازلحاظ زمانی و اقتصادی به صرفه تر است . ابتدا نقش را روی کاشی خام پیاده کرده بعدآن را به کوره می بردند، و رنگ و لعاب می دادند، هر مربع کاشی در طرح هفت رنگ بخشی از طرح موردنظر است .

رنگ های متنوعی در کاشی کاری موجود است رنگ هایی که یادآور بهشت موعود هنرمند است . خط و خطوطی که مانند پیچک ها روی به آسمان دارند . در کنار رنگ فیروزه ای آبی لاجوردی، سبز، سرخ و سفید چشم نوازی می کنند .

 

کاشی کار

 

این هنر همچنان با فراز و فرود تا دوره ی قاجاریه ادامه پیدا کرد، و رنگ های نارنجی وزرد، در دوره ی قاجاریه متداول شد . کاخ ها و بناهایی که در زمان قاجاریه ساخته شد همه دارای کاشی کاری های متنوعی هستند، و همچنین خانه های بزرگان و مساجد بنا شده در این دوران مزین به کاشی کاری های زیبایی هستند که معمولا به سبک هفت رنگ است .

نمی شود از کاشی کاری صحبت کرد و به مقرنس ها نپرداخت . نام دیگر مقرنس آهوپای است که درکنار گچ و آجر و کاشی زینت بخش بناها می شود . این هنرگاهی در پنجره ها نیز به کار می رود شاید اولین نمونه هنر سه بعدی مقرنس کاری باشد .

کاشی کاری بهشت گمشده ی معمار و کاشی کار گمنامی است ،که در بین بته جقه ها و اسلیمی ها، خط و خطوط حرف های نگفته زیادی را نجوا می کند این آهنگ دلنواز را هر بیننده ای با گوش جان نیوش می کند .

این هنر زیبا در دوره ی معاصر هم ادامه یافت هر چندکه به وسعت گذشته نیست اما هیچ مکان مقدسه ای نیست که از این هنر زیبا بی بهره باشد . نمود این هنر را می توانیم درحرم مطهر امام رضا(ع) مشاهده کنیم .

سنگ کاری:

هیچ کس نمی تواند منکر این شود که بشر به اولین عنصری که روی آورد سنگ بود . شاید در ابتدا کثرت این عنصر در اطرافش بود که او را جذب کرد اما در ادامه و تکامل بشریت او دریافت که این عنصر بادوام انواع گونه گونی دارد . پیشرفت انسان ها و قدرت استخراج و تشخیص آنها در انواع گوناگون سنگ باعث شد که زیبایی آفرینی هایی در دوران مختلف داشته باشد .

در کشور ما تخت جمشید نمونه ی بارزی از هنر سنگ کار می باشد . این بنای زیبا و عظیم سالهاست که بشر را به تحیر واداشته است . از سنگ های متعدد ساخته شده است و سالیان متوالی در برابر حوادث طبیعی ماندگاری داشته است .

استفاده ازسنگ های مرمر،یشم و قرنیز بناها را زیباتر از قبل می نمود . کار بر روی سنگ بسیار سخت و طاقت فرسا است اما

دوام آن بسیار زیاد است .

سنگ کاری معرق یا موزاییک کاری شاید در کشور ما با اقبال زیادی روبرو نشد . نمونه ی بارز آن را در ایران باستان می توانیم در ویرانه های بیشاپور مشاهده کنیم .

سنگ کاری معرق نیز مانند کا شیکاری است شاید سرمشقی بوده، برای کاشی کاران تا نوع زیبا و خارق العاده کا شی معرق را ابداع کنند . سنگ ها را به قطعات کوچک می برند، و به زیبایی درکنارهم قرار می دهند، این نوع تزیین را می توانیم در محراب مساجد هم در کنار کاشی کاری ببینیم نمونه ی آن را در دوره ی اسلامی در مسجد عتیق شیراز مشاهده می کنیم . با وجود اینکه ایران کشوری است که از لحاظ معادن سنگ بسیار غنی می با شد، و در پیشینه این کشور بناهای سنگی زیادی وجود دارد، اما به سنگ کاری توجه چندانی نشده است.

گروه کاشی کار سون تحت نظر استارتاپ داده پردازان نوین میباشد که در حال حاضر مدیریت وب سایت ماساژ در منزل تهران ماساژ را نیز بر عهده دارند. وب سایت تهران ماساژ در زمینه خدمات ماساژ در منزل بیش از ۴ سال است که فعالیت میکند و در حال حاضر بزرگترین وب سایت ماساژ در منزل شناخته میشود.

دیدگاهتان را بنویسید